Afke-en-Freerk-Canada.reismee.nl

Banff, beren en meren

Gisteren, zondag, via de Bow Valley Parkway naar Banff gereden. Een zondag met erg wisselend weer, eerst zon daarna volgde een miezerregen toen flinke plensbuien met hagel en onweer en bij aankomst in Banff een stralend blauwe lucht. We kregen een hotelkamer met schitterend uitzicht op de bergwereld. Ondanks het weer was de reis zeer de moeite waard. De Johnston Canyon hebben we voor een deel gelopen tot aan de eerste waterval, toen moesten we vluchten voor het hemelwater. Daarna kwam de kers op de taart, we zagen onze eerst grizzlyberen van heel dichtbij. En nog wel.een moeder met 3 cubs. Dat schijnt echt een uitzondering te zijn want meestal hebben ze maar een of twee jongen. Een prachtig gezicht. Banff zelf is erg toeristisch maar toch wel een mooi en gezellig dorp. Winkels in overvloed dus kon Afke ook even weer bijtanken! Vandaag nog naar mooi gelegen meren geweest, gewandeld en van de natuur genoten. Ja we hebben het wel vaak over mooie meren maar er zijn er hier zoveel, steeds verschillend, je kunt ze niet missen. Morgen gaat onze reis verder naar de Kootenay's en dan horen jullie weer van ons.

3 dagen Lake Louise

Drie mooie dagen in Lake Louise, gelegen bij het gelijknamige meer. Een parel, waar jaarlijks drommen mensen naar toe komen, zodat er in het vakantieseizoen files op de weg verschijnen. Nu was het er nog redelijk rustig, wel heel veel Aziaten, die foto's nemen waar ze zelf steeds op komen, in alle standen. Je moet er soms wel om lachen! Ook de andere meren in deze omgeving zijn beeldschoon, we hebben er vele foto's genomen. Het Moraine Lake, Bow Lake, Peyto Lake liggen allemaal in het Banff National Park en hebben allemaal een andere kleur water. Schitterend om te zien en om er wat langs te wandelen. Wel bij de mensen blijven, want er wordt een berenalarm gegeven en dan is het niet verantwoord om met z'n tweeën er op uit te trekken. Ook het Emerald Lake, in het Yoho Nationaal Park is prachtig dit meer heeft een beetjeneen groenige kleur. De weg er naar toe over de Kicking Horse Pas ook een hele mooie weg. Onderweg nog gestopt bij een P. om de Spiral Tunnels te bekijken, dit is een achtvormige tunnel waar je de lange treinen in ziet verdwijnen. De laatste wagons zijn er nog niet in en dan zie je de voorste wagons al weer verschijnen.Een leuk gezicht, de treinen hebben soms wel bijna 200 wagons en zijn dan bijna 2 km. lang. Ook zijn we in Lake Louise nog met een gondel naar boven geweest, en dan heb je ook een prachtig uitzicht over de bergwereld. Er waren beren te zien, zei men, maar een paar trikes, die ook bergopwaarts gingen maakten zoveel lawaai dat de beren (grizzlies) waren verdwenen. Jammer voor ons, want deze grote beren staan nog op ons verlanglijstje. Goed, we hebben nog wat dagen te gaan, het zal toch wel eens gaan lukken om die beren te spotten Twee dagen met prima weer, veel zon, en blauwe luchten. Vandaag een bui, wat bewolking, en weinig zon. Morgen gaan we naar Banff om daar de omgeving te verkennen. Jullie krijgen dus nog meer verhalen.

Genieten in de Rocky Mountains

De dinsdag begon met wat lichte regen. Toch de gok gewaagd en naar een paar bergmeren gereden. Jammer wat verspilde moeite, door de regen konden we de auto niet uit. Terug naar Jasper voor een lunch in Papa Georges restaurant en papa deed zijn best want de lunch was heerlijk. Ondertussen was het droog geworden en konden we even rustig shoppen. Vroeg gegeten en omdat het mooi weer was geworden zijn we voor een avondje wildschieten naar Maligne Road gereden. En dat was raak, het was berenfeest. We hebben oa een moeder met twee cubs op zijn minst drie kwartier van heel dichtbij kunnen volgen, fantastisch! Ook een Elk maakte er van dichtbij een show van. Na deze ervaring zijn we met een heel voldaan gevoel gaan slapen. Vanmorgen naar Lake Louise vertrokken over de beroemdste weg door de Rocky Mountains, de Icefield Parkway, een prachtige rit zeker bij het mooie weer wat we vandaag hadden. Watervallen, gletsjers en heel veel besneeuwde toppen. De Athabasca Falls en Athabasca gletsjer waren hoogtepunten. Berggeiten en zwarte beren maakten het plaatje vandaag kompleet.

De Rockies!

Vandaag van Valemount naar Jasper gereden, een korte afstand, ong. 120 km. Wel een prachtige rit, door een magnifieke bergwereld. Over de voet van de Mount Robson, de hoogste berg van de Rocky Mountains. (3956 m). De toppen zijn altijd met sneeuw bedekt. Bij het bezoekerscentrum nog wat informatie opgedaan over deze mooie wereld, met zijn bijzondere bewoners. De beren maken op ons de meeste indruk, ze hebben er een geprepareerd omhulsel van een grizzli liggen en dan lijkt hij/zij al heel gevaarlijk. Na deze onderbreking verder gereden, het was jammer dat het alweer regende, want dat ontneemt je toch de mooiste aanblik.Mijn dag was alweer geslaagd toen ik in de berm 2 zwarte beren zag, helaas ging deze verrassing aan Freerk voorbij, die had een auto dicht achter zich. Tijdens deze rit passeerden we de provinciegrens. En ook de tijdszone, horloges bijwerken dus.Dat ging dus niet helemaal goed, waardoor we later Gert in zijn slaap stoorden, sorry hoor Gert. Van British Columbia zijn we nu in Alberta. Het weer was intussen opgeknapt, droog en met een beetje zon zo nu en dan en dus genoten we volop van de laatste km. naar Jasper. Een hotel gezocht en nu kunnen we dus gaan genieten van de Rockies.

Van cowboyland naar de beren

Van Cache Creek naar Clearwater was een mooie rit met prachtig weer. Eerst door een vrij vlak en heel dor gebied waar je nog heel veel paardenranches zijn en waar je ziet dat er nog vaak rodeo's worden gehouden. Na een uurtje rijden eerst maar eens koffie gedronken in een saloon. De eigen gebakken muffin smaakte heerlijk maar lag later wel een beetje zwaar op de maag, daar hebben we dus lang plezier van gehad en die staan voorlopig niet meer op ons menue. Bij 100 mile house naar het oosten gereden en het gebied werd toen weer steeds groener en bergachtiger. Na nog wat tussenstops oa bij fraaie meren bereikten we vroeg op de middag Clearwater. Dit dorp ligt dicht bij de ingang van het Wells Grey Provincial Park dat zijn we aan het begin van de avond nog even een stukje ingereden in de hoop nog wat wild te kunnen spotten (beren) maar helaas dus zijn we onverrichterzake maar weer richting hotel gegaan en met de hoop om de volgende dag meer gelukt te hebben. Na een heerlijke nachtrust schoven we de gordijnen open en ...... Regen, regen, regen helaas. Na een lekkere kop koffie toch maar besloten het park nog maar eens te verkennen om dan in de loop van de middag maar verder noordwaarts te rijden. In het park op weg naar de HelmckenFalls een mule deer (type ree) gespot.De Helmcken Falls noemen ze hier ook wel de kleine Niagara waterval maar daar zal hij niet bij in de schaduw kunnen staan, toch is dit ook een hele mooie waterval. Het was de rit erheen dan ook zeker waard. Omdat de regen bleef aanhouden besloten we maar weer langzaam richting uitgang park te rijden. Freerk had de moed om nog meer wild te zien al opgegeven maar Afke bleef maar spieden en toen een heel grote kreet: stop stop daar is een beer! Stukje in de achteruit en ja hoor een dikke zwarte beer. Snel een foto gemaakt maar toen was hij met een paar grote sprongen verdwenen. Deze ervaring maakte de regen van dag natuurlijk wel goed! Nog meer spiedend het park uitgereden en de reis vervolgd naar de volgende overnachtingsplaats. Rijdend door een prachtig berggebied, nog steeds jammer van de regen, zagen we tot onze grote verbazing langs de highway onze tweede zwarte beer van de dag. Helaas hadden we net enkele auto's dicht achter ons zodat we nu niet konden stoppen om een foto te maken. Deze dag eindigden wij voldaan in een droog Valemount en vandaar uit morgen verder naar Jasper.

Bericht uit Cash Creek

Hallo allemaal, Hier maar even weer een teken van leven uit het fraaie Canada. Gisteren hebben wij een heerlijke ontspannen dag gehad in het mooie olympische dorp Whistler. De hele dag erg mooi zonnig weer dus prachtig om daar rustig te genieten. Op de kinderspeelplaats in het dorp de eerste berepoten afdrukken gezien, slimme beest was dus door de verse beton gelopen! Smorgens vroeg waren die beestjes nog gezien op zoek naar eten bij de golfbaan bij het dorp, je zult er maar een balletje aan het slaan zijn! Nou ja zij hebben dan in ieder geval nog een wapen bij zich. Wij hebben om Afke nog weer wat beter op de been te krijgen genoten van dat leuke bergdorp met zijn hele fraaie uitzichten om zich heen. Af en toe lekker op een bankje in de zon even bijkomen, heerlijk ontspannen dus. Gelukkig is Afke haar gezondheid weer een stuk bijgekomen en als de laatste hoest en hoofdpijn nu straks ook nog weg zijn hopen we de rest van onze reis in gezondheid te kunnen volbrengen. Gisteravond vanuit ons hotelkamerraam de eerste beer gespot, alleen jammer te ver weg voor een foto dus bewijs hebben we nog niet maar hij was er echt. Maar we komen gelukkig nog natuur tegen op onze weg en hopen er dan toch nog eens een te kieken. Vandaag zijn we van Whistler naar Cache Creek gereden en hebben onderweg wel wild gezien bleef heel rustig midden op de weg staan. Wel veel regen gehad onderweg wat wel jammer is want dan gaat er door de laaghangende bewolking een stuk van het mooie uitzicht verloren helaas , maar gelukkig zijn de voorspellingen voor de komende dagen goed. Wij gaan nu onze trip voor morgen voorbereiden en hopen maar op meer uitzicht als we morgen naar Clearwater rijden en zullen jullie dan wel weer op de hoogte brengen van ons wel en wee.

Whistler

Hallo allemaal, Even een kort berichtje vanuit Whistler. Vanmorgen zijn we met de ferry vertrokken van Nanaimo naar Horseshoebay om onze tocht naar Whistler te vervolgen. Afke is nog steeds niet weer helemaal fit maar we hebben er toch maar voor gekozen om verder te gaan, hopelijk knapt ze snel verder op want dit is niet helemaal genieten. Jammer genoeg liet het weer het een beetje afweten, regenachtig, een heel verschil met het prachtige weer wat we de laatste dagen hadden. Daardoor ook nogal wat gemist van het fraaie uitzicht door de lage bewolking en die regen maar voor morgen zijn de voorspellingen gelukkig beter. Dan gaan we de omgeving maar een verkennen en wie weet een beer spotten. Tot zover voor vandaag we zullen jullie snel WW'er verder op de hoogte houden van onze reis vordering. Groeten van ons.

Nogmaals Nanaimo!

Hallo allemaal , Zo nog maar even een kort berichtje van ons uit Nanaimo. Normaal gesproken waren wij nu onderweg geweest naar Whistler maar Afke is nog steeds niet fit. Wij zijn vanmorgen eerst naar de dokterspost geweest en die denkt dat Afke een virus heeft opgelopen. Ze heeft een antibiotica recept gekregen. Over enkele dagen zou het weer beter moeten zijn. Als ze morgenochtend een beetje redelijk is zetten we onze reis voort richting Whistler, dan hopen we beren op ons pad te zien! Volgens de dokter zijn die beestjes daar zeker en lopen ze zelfs af en toe in het dorp rond! Maar gelukkig is dat meestal in de herfst. Wij zullen ons best doen om dan een plaatje van zo'n beest te schieten zodat jullie ons dan ook echt geloven.